Jumaat, 29 November 2013

Puding Stevea Manggo

 `Enty' kali ni Cik Mun buat menyihatkan. Cik Mun buat Puding Stevea Manggo. Sebenarnya runsing tengok pokok stevea yang Cik Mun beli tu daunnya banyak sangat. Dah dicantas, disemai ke pasu yang baru. rasa sayang la pulak nak buang daun-daun yang dicantas tu. Maka, terhasil lah idea nak buat resepi Puding Stevia manggo ni. Amat sesuailah resepi ni  kepada sesiapa yang ada kencing manis dan darah tinggi untuk nak turunkan parsa bacaan penyakit. Stevia digunakan sebagai pemanis dan tiada gula dan kolestrol langsung. kemanisan stevia juga adalah 15-20 kali ganda berbanding gula biasa. lagi info lebih boleh baca kat http://tip-untuk-semua.blogspot.com/2009/11/pokok-stevia-pokok-gula.html . Menakjubkan sangat Cik Mun rasa ciptaan Allah untuk tumbuhan yang satu ni. Tapi kalau makan benda yang ada stevia ni, ada rasa kelat sikit. Biasa la, benda baik untuk kesihatan. Bak kata pepatah, madu tu racun, pahit tu penawar... Membebel lebih pulak Cik Mun ni. Ok lah, kalau nak cuba, resepi adalah seperti di bawah.


Bahan-bahannya:

Segenggam daun stevia - (blender dengan 1 cawan air)
4 sudu makan tepung beras
4 sudu makan pati santan
3 cawan air
Secubit garam
4 sudu makan manggo/mempelam manis (potong dadu)
Hiasan : 
Daun stevia



Cara memasaknya:
  1. Blender hingga halus daun stevia .Ketepikan.(Cik Mun tak tapis sebab nak seratnya-baik untuk lawas usus).
  2. Dalam satu kuali, satukan tepung,  3 cawan  air, air daun stevia, garam dan pati santan. Kacau sentiasa hingga sebati dan tepung kembang sepenuhnya dengan menggunakan api sederhana.
  3. Dalam satu bekas yang lain, taburkan manggo dan diikuti dengan adunan tepung yang dimasak.
  4. Kukus selama 40 minit dengan api kecil. (Cik Mun menggunakan Pemanggang Ajaib Ikan- kaedah kukus- Tapi bagi anda yang nak guna kukus biasa pun boleh dan masa bergantung kepada ketebalan adunan)
  5. Setelah agak sejuk, masukkan dalam peti ais tempat biasa/sayur.
  6. Saiz hidangan adalah untuk 3 orang.

Ini gambar sebenar yang Cik Mun makan. Nak manis lagi Cik Mun makan dengan air gula perang. Tapi tak lah manis sangat... Hu ha hah ha... Tak jujur betul Cik Mun sebab tambah gula proses lagi... (Takpe.. sebab Cik Mun takde penyakit kencing manis...)


Tambahan:
Untuk air gula perang: 

Cik Mun gunakan 4 camca gula dan 1/2 cawan air. Masak hingga mendidih di atas api sederhana. Lepas tu siram je ke atas puding sebelum dinikmati.

p/s: Jangan terkejut kalau lepas dah lama makan pun kita akan rasa manis di lidah. Ini kerana daun stevia memang akan memberikan rasa yang hebat pada tunas rasa.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan