Rabu, 13 November 2013

Gigi Oh Gigi...

Garbar gigi ni Cik Mun ambil dari pakcik Google...


Pernah tak korang sait gigi sampai bertahun...? Tak dapat tidur malam.. tak dapat menikmati makanan kegemaran, nak masak pun rasa malas, hinggakan blog Cik Mun ni berlapuk-lapuk tak di -update sebab Cik Mun dah tak masak sebab sakit gigi punya hal... Cik Mundah rasainya. Disebabkan takut nak berjumpa dengan doktor gigi, sanggup menahan sakit hingga bertahun-tahun. Turun berat badan dan hidup pun tak bersemangat.

Bayangkan, kali terakhir Cik Mun berjumpa dengan doktor gigi adalah pada Thun 2009. Itu pu kerana terpaksa. Gigi yang dirawat pada masa tu tak sakit pun, tetapi disebabkan terpaksa. Ceritanya, semasa lawatan bulanan ke klinik semasa Cik Mun mengandung anak sulung, ada pulak doktor gigi yang terjah semasa Cik Mun tunggu giliran nak jumpa doktor mengandung tu, makanya kena la pergi buat rawatan gigi yang berlubang. Dalam keterpaksaan dan ketakutan Cik Mun pun pergi ke doktor gigi sebab tak nak kena marah bila lawatan bulanan ke klinik mengandung yang seterusnya.

Tapi cerita yang Cik Mun nak kongsikan sekarang ni bukanlah pasal tampal gigi tahun 2009 tu. Yang sebenarnya, Cik Mun nak kongsikan tentang sakit gigi terbaru yang memaksa Cik Mun jumpa doktor pada 13.11.2013 yang lepas.

Asalnya yang Cik Mun sedar, gigi Cik Mun ni cuma ada 2 lubang yang perlu ditampal. Satu lubang sakit tapi dah baik, manakala yang satu lagi pulak berlubang tapi tak sakit, cuma rasa ngilu/sensitif. Kebetulan pula masa kejadian sakit gigi tu Cik Mun dah di waktu hujung-hujung bulan, tengah kering dan pokai. Untunglah En. Suami sanggup bayarkan bil. walaupun ke klinik swasta. Cik Mun pun pergilah mendapatkan rawatan.

Rawatan yang dijalankan adalah cuci gigi (RM100), tampal 2 lubang  (RM140) dan ubat-ubatan (RM40). Semuanya berjumlah RM280. Semasa cuci gigi, Cik Mun dimaklumkan oleh doktor bahawa ada 5 lubang yang perlu ditampal. Terkejut mendengarnya keranan apa yang Cik Mun nampak hanyalah 2 lubang sahaja.

Tapi setelah diteliti, benarlah seperti yang dikatakan doktor tu, kalau dah cuci gigi, barulah kita akan tahu lubang-lubang kecil di gigi kita, yang walaupun sebesar jarum ianya berpotensi untuk mengumpul semua plak, yang akan menukarkan makanan kepada asid yang sikit demi sedikit menghakis enamel keras gigi, seterusnya menjadi penyumbang besar kepada karies (lubang), karies pula akan mendorong kepada pereputan gigi dan ianya akan membuat gigi kita hilang.

Alangkah sayangnya... kalau kita yang muda-muda ni dah kehilangan gigi. Ketahuilah wahai pembaca yang membaca ini, memberus gigi sahaja tidak mencukupi tetapi pemeriksaan setiap 6 bulan sekurang-kurangnya amat penting bagi mengetahu jika ada kerosakan gigi. Beringatlah! Jagalah gigi. Mencegah kerosakan gigi adalah lebih mudah dan murah berbanding merawatnya.

Selamat menjaga gigi...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan