Khamis, 7 November 2013

Pizza Ros Mini Yang Comel

Dah lama Cik Mun tak update blog ni. Bukannya malas. Tetapi kurang bersemangat. Sebabnya talian internet di tempat Cik Mun `teramatlah lajunye...'. Itulah nasib penghuni yang berada di daerah pedalaman... Apapun, Cik Mun nak tunjukkan resepi pizza ros yang Cik Mun buat ni. Sedap dimakan sebagai `supper'. Tapi sebelum tengok resepinya, tu kita zoom in gambar pizza ros Cik Mun dulu ye...

Buat makan pada waktu malam. Ataupun kalau nak pergi kerja, senang nak bawak dan letak kat dalam bekal.Anak Cik Mun yang alergik pada benda-benda gatal pun boleh makan sebabnya Cik Mun tak guna telur dalam resepi ni.
Bahan-bahannya membuat doh:
  1. 250 gm tepung gandum
  2. 2 biji kentng saiz sederhana besar.
  3. 1 sudu makan margerin
  4. 1 sudu makan gula putih*
  5. 1 sudu teh garam*
  6. 1 sudu makan yis/mauripan*
  7. 40 ml air suam*
 Semua bahan bertanda * dibancuh bersama-sama dan dibiarkan anggaran 4-8 minit hingga kembang.
Cara-cara memasakknya:
  1. Kentang yang dikupas kulitnya direbus hingga empuk dengan secubit garam dan dilenyekkan. Ketepikan.
  2. Semua bahan doh dicampurkan bersama dengan bahan yang dibancuh dan diuli hingga tidak melekit. Jika air susu tidak mencukupi, masukkan air biasa yang agak suam-suam kuku tu.
  3. Rehatkan 45 minit-1 jam hingga doh naik hingga 2 kali ganda dari saiz asal. (Tutup dengan `kitchen towel' bersih yang lembap untuk elakkan bahagian atasnya kering).
  4. Setelah naik 2 kali ganda, buangkan angin dan bentukkan di dalam bekas pembakar. Cik Mun bulat-bulatkannya kecil-kecil agar mudah dipanggang dalam pemangang ajaib ikan. Tunggu lagi hingga lebih kurang 30 minit.
  5. Setelah 30 minit, buangkan angin dengan mencucuk doh yang dibentuk kecil-kecil itu dengan garpu agar doh yang dibentuk tidak mengelembung semasa membakar.
  6. Angkat dan sapukan mayonese dan sos cili ke atas doh. Susun `hot dog' sebanyak mana yang disukai. dan sudahi dengan taburan lada hitam
  7. Bakar gunakan api kecil selama 10 minit. (Cik Mun menggunakan pemanngang ajaib). Jika gunakan oven, gunakan suhu 150 darjah celcius selama 8-10 minit.


Bahan-bahannya inti:
  1. Sos cili
  2. Mayonise
  3. `hot dog'
  4. Oregano kering
  5.  keju/`cheese' (sebarang jenis)
*Tips :  
Jika nak senang kerja, boleh gunakan telur, tak perlu nak masukkan ubi kentang, nak rebus dulu, nak tunggu sejuk dan nak lenyek ubi tu buat banyak kerja je kan. Renyah sikit tapi resepi ni tapi Cik Mun tetap buat jugak demi memenuhi permintaan putera sulung Cik Mun yang alergik pada makanan yang gatal. Dan inilah hasilnya...

Pizza Ros
Nampak tak rupanya yang macam unga Ros. Ke Cik Mun je yang perasan sorang-sorang...?



Tiada ulasan:

Catat Ulasan