Rabu, 20 November 2013

Puding Roti Bersantan


Ada lebihan roti yang tak dimakan. Atau... mungkin roti tu hampir nak `expired' . Tak tahu nak buat apa? Kalau Cik Mun, roti tu akan dibuat Puding Roti. Jangkahayat roti akan bertambah. Nak kelainan, Cik Mun tambahkan santan memandangkan masa menggodek peti ais, susu takada, 'so', guna santan pun kira ok lah asalkan terasa lemak manisnya. Gula dalam resepi ni Cik Mun memang kurangkan kerana hiasan kismis akan sumbangkan rasa manis lagi. Yang lain tu Cik Mun adjust ikut apa yang ada. Resepi seperti di bawah ni kalau nak cuba...


Bahan A

2 sudu makan minyak masak
2 keping roti gardenia - potong kiub (Mun guna roti yang berserat)
6 sudu makan pati santan


Bahan B

2 biji telur gred A
2 sudu makan gula putih (halus)- boleh tambah kalau suka lebih manis


Bahan C -
2 sudu makan serbuk coklat
2 sudu makan tepung gandum
1/2 sudu teh soda bikarbonat
1/2 sudu teh baking powder



Hiasan
- 2 sudu makan kismis kecil


Cara-cara memasaknya:

  1. Campur dan gaul sebati semua bahan C dan ketepikan.
  2. Pukul semua hingga kembang bahan B, ketepikan.
  3. Dalam satu mangkuk yang berasingan, campurkan semua bahan A, B dan C. Biarkan seketika (lebih kurang 5 minit)  bagi roti menyerap semua cecair daripada santan.
  4. Kukus selama 10 minit. (Masa kukus bergantung kepada ketebalan/besarnya bekas yang digunakan).
Cik Mun isikan dalam bekas `cute' ni la. Bekas ni tahan dan boleh digunakan dalam tempat kukus dan microvave. Lepas dah masak boleh keluarkan puding roti sebelum dihidang.


Inilah rupanya puding roti setelah dikeluarkan daripada 
bekas `cute' tu..


*Tips:
  1. Cik Mun menggunakan Pemanggang Ajaib Ikan. Masa mengukus lebih singkat kerana tekanan tinggi yang dihasilkan. Api yang digunakan juga adalah api yang kecil. Jimat menggunakannya tapi kerana saiznya yang kecil, Cik Mun selalu buat anggaran 6-12 biji `tuppaware' yang comel untuk  keluarga Cik Mun. Tapi dengan resepi ni, hanya akan dapat 6 bekas je.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan