Memaparkan catatan dengan label Luahan rasa. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Luahan rasa. Papar semua catatan

Rabu, 29 Oktober 2014

Rokok Oh Rokok!

 Antara rokok-rokok yang dalam pasaran tempatan yang `femes...'


Meh kita buat kira-kira yang mudah dan ringkas tentang duit yang boleh dijimatkan oleh seorang perokok.

sehari 1 kotak rokok    = RM13.50
1 bulan 30 kotak rokok = RM13.50 X 30 bulan = RM405.00
1 tahun                         = RM405.00 x 12 bulan = RM4,860.00

Jadi, korang bayangkanlah berapa banyak duit yang dihabiskan untuk membeli rokok bagi perokok-perokok tegar kat luar sana tu. Oleh yang demikian, Cik Mun mengambil keputusan untuk menghabiskan jumlah yang sama setiap hari/bulan/tahun untuk beli bunga bagi meneutralkan kembali asap rokok yang dihembuskan perokok tegar ni. Dan ini juga adalah sebagai terapi kepada Cik Mun yang marahkan perokok-perokok ni sebab abiskan duit. So.. Cik Mun pun akan habiskan duit juga, dengan cara beli bunga.

Persamaan hobi isap rokok dan beli bunga/berkebun:
  1. Kalau duit habis: sama-sama habiskan.
  2.  Kalau bunga tak cantik, bakar je...tak semak.
  3. Bunga boleh kongsi dengan kawan-kawa;kecantikannya, baunya: sama gak macam rokok... boleh berkongsi...
  4. Kalau ada yang cakap beli pasu/bunga mahal.. beli rokok pun sama mahal jugak...

Macam-macam yang Cik Mun ber nasihat, supaya orang tersayang berhenti merokok, tapi dia masih dengan tabiatnya juga. Kepada sesiapa yang membaca blog ni, tolong lah aminkan doa Cik Mun ye...Isk isk isk...!


Sabtu, 5 Oktober 2013

Kabinet Dapur; Nak jugak!

Bila tengok dapur-dapur yang cantik dalam majalah, teringin rasa hati nak memilikinya. Tu yang ada lawatan dari Apek cina, tukang kayu ke rumah buruk Cik Mun untuk kerja-kerja mengukur bagi tujuannak buat perabot pasang siap rak kabinet dapur. Tapi malangnya terpaksa ditangguh dulu kerja-kerja menyukat kerana suami Cik Mun tak ada untuk nak tentukan tempatnya. Cik Mun tak suka nak buat keputusan sendiri. Lebih suka jika keputusan ni kami bersua yang buat.


Lepas ni mesti akan ada entri kerja-kerja sukat yang real pulak kat blog ni. 


Ni pulak muka Iskandar Ibad, putera sulung Cik Mun yang pantang nampak kamera dan suka berposing. Cik Mun nak tangkap sampel gambar untuk tunjukkan kat ayah bila kebinet siap nanti. Nasib baik adiknya Si Iman tu ta menyibuk sama. Kalau tak, dah nampak muka diaorang je. Gambar sampel entah ke mana...:)


 

Khamis, 2 Mei 2013

Malas Nak Masak

Assalamualaikum.

Terasa dah lama tak `update' blog ni. Bukannya apa, sekarang ni Cik Mun malas nak masak. Hati ni masih lagi merajuk jugak denganmasakan yang dimakan tapi tak habis. Penat dan membazir sahaja rasanya.

Cik Mun beli je sekarang ni. Itu lebih praktikal. Lagipun, sekarang ni demam pilihanraya. Setiap malam kat pos undi mesti ada buat makan-makan. Tiap2 malam dapat makan free la. Jimat duit dapur. Cik Mun tak makan sangat malam-malam ni. Tapi husband dan anak-anak yang makan.

Sejak Cik Mun amalkan lauk beli bungkus ni, berat badan pun dah turun 4 kilo. Alhamduliillah...

Selasa, 26 Mac 2013

Cuti Rehat Sempena Tanggung Kerja.



Hati rasa rilex je kali ni kena tanggung kerja. Almaklumlah. Sebab dah kali ketiga kena tanggung kerja. Kalu dulu rasa takut-takut le jugak. 

Apa yang Cik Mun nak citer ni bukannya apa. Kalau nak dikira, elaun tanggung kerja tu sepatutnya ¼ daripada gaji orang yang kita tanggung ker. Kira-kira kalau diikutkan, Cik Mun akan dapat RM600.00 la setiap bulan untuk elaun tanggung kerja ni. Tapi syarat-syaratnya perlulah dipatuhi. Antaranya, kena tanggung kerja 28 hari berturut-turut termasuk cuti 5 hari atas sebab kecemasan/cuti.  Tapi sayangnya, memandangkan komitmen terhadap keluarga, Cik Mun dah pun ambik cuti 2 hari. Sehari sebab menjaga anak kerana bby sitter Cik Mun tu ada meeting PIBG kat sekolah anak dia. Dan yang satu lagi sebab cuti sekolah 25.03.2013 ni ada sepupu yang buat kenduri kahwin. Bayangkan! Cik Mun dah korbankan elaun RM600.00 ni untuk keluarga.

Walau apapun, Cik Mun tidak menyesal keranan itu pilihan Cik Mun sendiri. Bukan sesapa pun yang paksa. Ingatlah kawan-kawan semua yang kat luar sana tu, janganlah nak berkira jika ada sesuatu yang perlu kita hadiri untuk jaga hubungan persaudaraan.
Ingat! Duit boleh dicari tapi bukan hubungan kekeluargaan. Wassalaam...

Jumaat, 1 Mac 2013

Alahai...Tanggung Kerja



Hai.. kena tanggung kerja lagi.. Bos dah xder. Harap2 jangan la `buzy' sampai keluarga Cik Mun terabai. Dulu ada sampai satu tahap, anak Cik Mun, Muhammad Iman tu masuk hospital sebab jangkitan kuman di paru-paru. tapi Cik Mun still datang kerja juga walaupun dah ambil cuti sebab ada meeting yang Cik Mun kena jadik naib pengerusi bagi meeting tersebut.

Jumaat, 1 Februari 2013

Picnic... sambil berkelah dengan orang kampung...
Ni pemandangan kat lata lawin....

Seronok tengaok anak-anak main pasir...

Cuti pada esok, Sabtu dan Ahad pastinya akan digunakan se optimanya, untuk bersama suami tercinta, anak2 dan keluarga tersayang...