Selasa, 14 April 2015

Nasi Goreng Ikan Masin Pop

Gambar 1 : Set `breakfast' ku di ofis...nasi goreng ikan masin `pop' dan kopi 3 indocafe `3 in 1'


Pelik tak nama masakan Cik Mun entry kali ni? Saja je nak kasi haru biru blog ni. Ha hahaha...
Al kisah Cik Mun buat nasi goreng ni dari masakan yang lebih-lebihan masak masa makan malam . Yang nama masakan ada `pop' kat belakang tu sebab bila makan nasi goreng ni bila terkunyak terung belalang, ada sensasi bunyi `pop' bila terung tu pecah. 

Cik Mun masak ni watu pagi sebelum pergi kerja. Bangun pagi pukul 6 pagi masa nak kemaskan dapur sikit-sikit tu, tengok dalam kuali ada kuah bekas ikan masak kicap, ada lagi balance ikan masin (isi) sama terung belalang dan nasi semalam pun ada lagi. So, mula la Cik Mun pun mula lah menggodek apa yang patut. 

Kalau korang semua nak dapat berkat, jangan buang lebihan makanan tu, `recycle' balik masak apa yang patut. Kadang-kadang Cik Mun kalau ada lebihan kari mesti akan simpan kuahnya, buat cincah lempeng ke, cincah roti canai beli kat kedai ke...(sebab kuah kedai tak sedap).


Gambar 2 : Lengkap dengan sayur, protein dan penyedap rasa (ikan masin dan pedasnya...)


Dalam menu ni, Cik Mun pecahkan (Nak resepi jugak ke masakan ntah apa-apa ni?) je telur dalam kuah ikan masak kicap (ikan tu `sure' le dah habis kena makan) tunggu hingga telur separuh masak dan kuah tu kering sikit, kacau agar telur tu pecah-pecah. Lepas tu masukkan nasi sejuk semalam yang tak habis tu dan akhir sekali masukkan ikan masin goreng (yang dalammnya ada terung belalang, bawang besar, cili besar dan perahan asam jawa), godek-godek je sampai sebati semuanya. Angkat dan masukkan dalam bekal, bawak ke pejabat. Jimat RM6 lebih kurang, untuk sarapan pagi...Garam jangan taruk sebab semuanya dah ada rasa...

Ha.. kepada sesiapa yang nak buat Cik Mun mintak kasi `feedback' sikit pada `post' ni. Sebabnya masa tulis `enty' ni, terfikir. Ada ke orang yang tak suka membazir dan pernah buat macam yang Cik Mun buat sekarang ni. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan