Selasa, 29 September 2015

Pokok Betikku Patah

 Gambar 1


 Hari Jumaat yang lepas, hujan dan angin di kampung Cik Mun duduk kuat sangat. sampaikan pokok betik yang slim kami tu patah. Pohok yang patah tu dipangkas supaya pokoknya nampak lebih kemas.


Gambar 2

 Berterabur buahnya atas tanah. Ada yang tua, ada yang muda. Yang tua tu ok la. Kalau peram boleh masak dan manis nak dimakan. Tapai kalau yang muda tu, tak akan masak, akan mengecut dan kena buang je la. Manakala yang tua tapi nak nak dimakan masak, Cik Mun akan buat somtam. (Resepi seperti di SINI)


Gambar 3

Ini lah hasilnya. Banyak sangat. Tak termakan. Cik Mun suruh Mr. Hubby sedekahkan kat sesiapa saja yang nak. Rumah kami kat tepi jalan (agak sibuk juga). Lepak kat tepi kerusi taman (pada pagi Sabtu tu) yang dekat dengan jalan tu sambil makan sarapan, ada je orang sekampung yang lalu dan menegur betik banyak je, kami pelawa untuk ambil. Alhamdulillah habis jugak le. 

Buah sebijik yang warna coklat tu bukan betik ye, tapi buah kelapa/nyior. Bawak je ke kedai dan upah parut RM.050. Dapat lah bekalan santan Cik Mun sekeluarga untuk sebulan. (Sebab bukannya nak guna hari2 santan tu dalam masakan)

Nak sedekahkan duit, kami pun cukup-cukup je. Apa yang ada dalam kebun kecil ni kami kongsikan dengan orang kampung dan binatang-binatang. Dapat jugak pahala buat bekal kat sana nanti.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan