Sabtu, 12 Disember 2015

Satay Lagi!

Chef tetap yang akan membakar satay setiap kali buat satay. 
Nampak kaki je sebab dia tak nak interframe.

Hari minggu yang lepas bakar satay lagi. Tapi disebabkan agak penat dan satay adalah lebihan daripada satay yang dibuat sebelum ini dan difrozenkan tanpa cucuk terlebih dahulu, makanya bila buat kali kedua dapat sikit je. (lebih kurang 75 cucuk sahaja). Tak sempat nak tangkap gambar, dah dimakan kenyang, baru teringat tapi satay dah habis.

Cer tengok, kalau buat satay, ada je pinggan Cik Mun yang akan jadik mangsa. Kali ni pinggan berbunga merah tu. Kalau gunu tudung periuk untuk kipaskan angin bara arang pun, sampai kemek dan lonyai tudung periuk tu. Tak aoa lah. Asalkan dapat makan satay sampai puas. 

Meh kita kira, kalau 75 batang satay yang hebat dan ohsem? (sebab buat sendiri dan boleh letak banyak daging berbanding beli di kedai), dah berapa henggit?

75 batang x RM0.55 = RM41.25
4 Nasi himpit kiub kecil = RM4.00
jumlah : RM45.25 

Beli ayam di pasar RM12.90
Free serai, lengkuas, kunyi, tanam sendiri,
halba, jintan manis, jintan putih, cili kering, ketumbar dll budget dlm RM2.00
arang RM2.50
Jumlah Modal  : RM17.40

PENJIMATAN: RM27.85

Sebenarnya boleh jimat lagi kalau guna kayu rambutan je kalau nak membakar. Kayu rambutan tu pun sesuai untuk bakar lemang sebab ianya sepesen dengan arang. Kayunya boleh pegang bara (kata orang tua-tua), satay/lemang yang dibabar menggunakannya pun akan tahan lama/tak cepat basi. 

Resepi kalau nak try macam kat  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan