Jumaat, 4 Disember 2015

Pokok bunga Tak Tahan Panas

Pokok tak tahan panas


Hari minggu yang lepas Cik Mun jogging keliling kampung dengan anak sulung Cik Mun, Iskandar Ibad tu. Masa dalam perjalanan balik terjumpa jiran tetangga yang agak jauh kedudukan rumahnya dari Cik Mun. (selang 3 biji rumah je pon). Makcik tu tengah menyapu sampah di halaman rumahnya yang luas dan di tepi sungai tu. 

Kalu nak tahu, rumah makcik tu ohsem sangat sebab halaman rumahnya selalu je bersih tanpa ada daun-daun gugur rumputnya halaman rumahnya yang menghijau dan penuh dengan bunga bewarna warni tu. Cik Mun memang dah lama teringin bunga yang macam kat atas gambar tu. Bunganya seakan-akan bunga kaembong tapi bukan bunga kaembong. Kita panggil bunga tak tahan panas je lah ye.

Kebetulan masa lalu tu, Makcik tu dah tersengeh dan menegur Cik Mun. Beramah mesra lah kejap kami dan terus je ringan mulut Cik Mun ni mintak bunga ni dari Mak Cik tu. Memang baik Makcik tu sebab terus je dia bagi takde caj papepon.

Menurut katanya, bunga ni senang ditanam. Cuma cucukkan batangnya atas tanah, siram selalu dan letakkan di tempat yang agak redup menerima pancaran matahari maka suburlah ia...ekekekek! (ayat buku) Jangan terkena direct light sebab batang dan daunnya akan melecur dan mati. tamat!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan