Ahad, 1 November 2015

Bekal 2 Okt 2015

Bekal simple

Bekal ni Cik Mun tak lah masak beriya pada waktu pagi. Ini adalah lebihan makanan yang Cik Mun kukuskan kembali (guna pem pengukus ajaib ikan) dan bawak ke pejabat untuk makan `breakfast'.

Kalau beli di kantin selalunya Cik Mun makanan yang sepesen macam ni, Nasik lemak contohnya dah RM2.50. Makcik kantin tu bukannya nak tengok nasik yang diambil tu sikit ke, banyak ke, dia kira kalau orang beli nasik lemak, sekepala dia akan dapat RM2.50. So, rugilah Cik Mun yang ambil sikit ni, sebab cajnya sama jugak macam orang yang ambil banyak.

Kat atas tu yang bukannya nasi lemak, tapi pulut tanak beserta dengan santan dan sedikit garam untuk melemakkannya. lauknya pulak ialah serunding daging ayam Lebihan juga daripada rendang ayam yang Cik Mun buat untuk makan tengah hari pada hari sebelumnya. Dah ada berbaki tu, Cik Mun panaskan sampai kering kuahnya dan jadikan rendang. Jimat!

Kalau makan kat kedai/kantin, dah mesti-mestinya ambil sikit kena cas jugak, dah nampak telur mata tu akan tambah lagi telur dalam hidangan, air pun mestinya paling koman teh ais/milo. 

Cer kira dah berapa total tu?
nasi lemak = rm1.50
telur mata = rm1.00
air teh ais/milo = rm2.00

TOTAL = RM4.50

Dah save budjet RM4.50 di pepagi hari tu dengan makanan lebihan dari rumah tu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan