Isnin, 16 Mac 2015

Donut Kentang Rangup Panas-panas

Banyaknye.................. donut ni pakai bedak!

Cik Mun selalu buat Pizza. Tapi tak kan nak makan pizza sampai termuntah kan? Nak uli doh pula (kalau 1/2 kilo tepung) tak berapa pandai nak budget, kalau nak buat 2 dulang pizza je (ukuran 10 inci), ada pulak tepung yang terlebih. Makanya, Cik Mun pun datanglah ideanya nak cuba gunakan `dough' yang sama, buat donut pula. Hasilnya... Alhamdulillah menjadi.. satu piza yang pedas dan satu donut yang manis...

Cik Mun suka donut ni sebab kulit luarnya ianya rangup kalau makan`time' panas-panas. Makan kat luar rumah, `time' petang, angin sepoi-sepoi bahasa. Nak letak coklat sebagai ganti gula pun boleh...Ikut suka tuan punya tekak .

Kalau nak cuba.. resepi ni Cik Mun `copy paste' dari Blog Cik Mun gak.. seperti berikut:


Bahan-bahannya:
  1. 500gm tepung gandum
  2. 2 biji kentang saiz sederhana besar.
  3. 1 sudu makan margerin
  4. 1 sudu makan gula putih*
  5. 1 sudu teh garam*
  6. 1 sudu makan yis/mauripan*
  7. 150ml air suam/susu sejat*
 Semua bahan bertanda * dibancuh bersama-sama dan dibiarkan anggaran 4-8 minit hingga kembang.
 
Cara-cara memasakknya:
  1. Kentang yang dikupas kulitnya direbus hingga empuk dengan secubit garam dan dilenyekkan. Ketepikan.
  2. Semua bahan doh dicampurkan bersama dengan bahan yang dibancuh dan diuli hingga tidak melekit. Jika air susu tidak mencukupi, masukkan air biasa yang agak suam-suam kuku tu.
  3. Rehatkan 45 minit-1 jam hingga doh naik hingga 2 kali ganda dari saiz asal. (Tutup dengan `kitchen towel' bersih yang lembap untuk elakkan bahagian atasnya kering).
  4. Setelah naik 2 kali ganda, buangkan angin dan canaikan untuk diterap bulat dan lubang di tengahnya.  Tunggu lagi hingga lebih kurang 30 minit.
  5. Setelah 30 minit/kembang 2 kali ganda dari saiz asal terapan donut tu, angkat goreng dalam minyak secara tenggelam hingga kekuningan dan masak.
  6. Angkat dan taburkan dengan gula halus/coklat.
Saiz hidangan :  8 orang makan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan