Ahad, 17 Januari 2016

Kerja Wajib Di Hari Minggu

 Set lengkap


 Ada tuppaware yang kecil, ada yang besar.


Ayam siap dibasuh dan dipotong.

Wanita bekerjaya, ibu dan isteri yang masih lagi nak masak walaupun balik kerja dengan penatnya tak hilang lagi, sampai rumah pukul 6.30 petang. Tak sempat buka tudung dah stat buat kerja-kerja di dapur.

Sebab tu lah, untuk nak memudahkan kerja, Cik Mun dah siap-siapkan semua bahan-bahan yang nak dimasak pada hari minggu stok untuk seminggu masakan semua bahan-bahan mentah especially benda-benda basah macam ikan, daging, udang, sotong dan semua binatang yang seangkatan dengannya lah!

Letak semua bahan mentah tu ikut portion yang nak dimasak. Cik Mun pastikan semua bahan ni disimpan dalam bekas telus sebab senang nak ambil tak payah nak buka penutup tuppaware berbagai. Cepat sikit masa.

Kalau nak masak tu, pikir siap-siap malamnya, keluarkan daripada freezer dan letakkan pada tempat biasa. Bila petang. tinggal nak masak je.

Sayur mayur semua tu, Cik Mun takkan beli untuk stok seminggu. Tak suka simpan dalam peti air sebab sayur ni cepat layu. Patu kalau dah hiris 2-3 hari lebih awal kan dah hilang sikit zatnya?So, untuk sayur Cik Mun lebih suka prepare potong dan basuh pada waktu pagi dan simpan di tempat biasa untuk dimasak pada waktu petang balik dari kerja tu.

Lupa jugak nak pesan, jangan lupa tagging ye. Tagging tarikh dan cadangan nak masak apa. Barulah makanan yang dimakan tu dapat dipastikan tak terexpired dan boleh terus masak, tak payah nak pikir-pikir lagi. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan