Isnin, 8 Disember 2014

Kek Ubi Kayu Lemak Manis

 Adunan kek 2/3 acuan.

Wajah kek yang dah siap dibakar. Tak sempat nak  `snap' gambar a.k.a nyanyi lagu `hepy besady' olok2 dah ada yang curik makan. 
Ha ha ah...Ini mesti kerja ayah budak-budak tu...


Sebenarnya tak ada yang luar biasa/istimewa pasal kek ni. Cuma kek ni ialah hasil air tangan Cik Mun yang dibuat berpandukan daripada kawan-kawan blog kat internet ni. Nak `link' kan kat blog tu pun dah tak ingat blog yang mana satu. Maaf lah ye, tapi izinkan Cik Mun cuba dan `share' resepinya kat alam maya ni...

Kalau nak tahu bahan-bahan dan resepinya seperti di bawah ni...


Bahan-bahan
3/4 cawan @ 200gm mentega
3/4 cawan @ 150gm gula halus
3 biji telur gred A
3/4 cawan  @ 100gm tepung gandum
1/4 tin susu pekat manis
1 1/2 cawan  @ 360gm ubi kayu (sagat dan tapiskan airnya)
1 sudu teh esen  vanila
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh garam halus


Cara-cara
  1. Pukul telur dan margerin hingga kembang.
  2. Masukkan tepung (yang sudah digaul  bersama dengan baking powder) sedikit demi sedikit hingga habis dan sebati semuanya.
  3. Masukkan susu pekat, garam halus, ubi kayu yang telah disagat dan akhir sekali esen vanila. Sebatikan semuanya dengan perlahan menggunakan mixer.
  4. Tuangkan aduan ke dalam loyang pembakar dan bakar dalam oven menggunakan suhu 175 darjah celcius selama lebih kurang 45-50 minit menggunakan api atas dan bawah. (Cik Mun gunakan loyang pembakar bersaiz 7 inci.)

Sabtu, 6 Disember 2014

Kek Ubi Kayu Pemanggang Ajaib Ikan

Kek Ubi Kayu Yang Sedap dan Rangup je..

 `Close Up' Sikit!

 Hasil bakaran kek dari Pemanggang Ajaib Ikan.

 
 Wajah kek sebelum dibakar

Cik Mun ni kalau duduk kat rumah tu bukannya boleh duduk saja-saja. Mesti nak kena buat sesuatu untuk hilangkan rasa boring. Anak-anak dah besar, kuat makan dan lepas tu takdenya nak layan Cik Mun sangat. Asyik buat hal sendiri saja. 

Kalau nak peluk. cium pun diaorang dah tak nak. Tu lah yang Cik Mun pun buat hal sendiri juga, bawak diri, masak je kat dapur.  Dah penat karang baru le baring-baring kat depan tv... Tengok la cerita kartun yang ntah apa-apa tu. Layan jer lah sebab bila anak ada kat rumah, diaorang lah `the boss'

`Entry' kali ni Cik Mun masukkan resepi Kek Ubi kayu yang Cik Mun buat minggu lepas. Ubi kayu ni sebenarnya dah lama terseimpan dalam peti sejuk kat tempat freezer tu. Alang-alang mengemas peti sejuk, perabihkan apa yang ada. Kan dulu ada kat dalam `entry' Cik Mun pasal `husband' yang mengemas semua pokok-pokok kat belakang rumah. So, ubi kayu ni kira hasil tanaman dari kebun herba kat belakang rumah Cik Mun la...

 Kalau nak cuba, resepi dan bahan-bahan seperti kat bawah ni...


Bahan-bahannya

250 gram ubi kayu (sagat kecil-kecil dan toskan airnya)
250 gram gula putih
250 gram tepung gandum
1 sudu teh soda Bikarbonat
1 sudu teh baking Powder
Telur 5 biji (Gred A)
2-3 titik esen vanila
Sedikit pewarna kuning (Yellow Egg)


Cara-cara Membuatnya

1. Satukan semua bahan.
2. Pukul hingga kembang dan masukkan esen vanila
3. Masukkan dalam Pemangang Ajaib Ikan (Isi 2/3 penuh je...)
4. Bakar kira-kira 8-10 minit dengan api kecil (bergantung kepada jenis dapur/api korang)
5. Buat lah hinga semua adunan siap dibakar ye...