Khamis, 2 April 2015

Ayah Mertuaku Diserang Angin Ahmar/Strok

Genap ini usia 41 hari bapa mertuaku terlantar di katil akibat serangan angin ahmar/strok yang ditanggungnya. Penderitaannya bermula pada waktu maghrib, tanggal 23 Februari 2015 ketika kaki tua itu melangkah kaki ke bilik air untuk membersihkan diri sebelum solat maghrib.

Hari Pertama (23.02.2015)

Bapa mertuaku ditemui dalam keadaan terduduk, dengan air liur meleleh keluar, ada kesan muntahan di tepinya. Kakinya pula selepas itu menjadi lembik, lembik dan lembik. Tidak boleh berjalan disertai pula selepas itu dengan lumpuh separuh badan.

Seusai kejadian itu, kami anak beranak membawa ayah mertua ke klinik desa berhampiran. Yang ada cumalah `Medical Asistant' dan hasil pemeriksaan memutuskan ayah mertuaku tiada apa-apa dan dibenarkan pulang.

Kami masih risau tetapi menurut cakap `Medical Asistant' tersebut dengan membawa ayah mertuaku pulang. Malam yang dirasakan amat panjang kerana bimbangkan keadaan ayah mertuaku dengan keadaannya yang tidak boleh bercakap, lemah anggota badan seolah-olah lumpuh, air liur dan mengalir keluar. Dalam kebimbangan tersebut kami akhirnya terlelap juga entah pukul berapa.

Aku amat kesiankan keadaan abang iparku yang duduk serumah dengan ayah mertua. Dia sebagai abang sulung, perlu menghadapinya seorang diri kerana 2 lagi adik beradik lelaki yang lain masing-masing berada di Kuala Lumpur. Adik beradik lelaki tersebut ialah suamiku, yang melaporkan diri, mula bertugas sebagai kakitangan kerajaan di Bukit Aman manakala abang iparku yang kedua, yang sememangnya menetap di Kuala Lumpur.


Rabu, 1 April 2015

Gambar 1 : Kerepek dalam bekas pink ni `special' untuk birasku...

Alhamdulillah..duduk kat kampung ni, ada peluang untuk berbakti pada tanah. Hasilnya dikongsi pula ramai-ramai dengan jirang tetangga. Kalau jiran pun ada hasil pada tanaman mereka yang sekangkang kera tu, maka akan di sedekahkan jugak kepada Cik Mun.

Gambar 2 : Kerepek yang dok dalam bonjot-bonjot plastik tu untuk simpan kat rumah. Senang, kalau tak habis makan boleh bawak terus pegi tempat kerja.

Dah banyak sangat pisang tanduk. Walupun sebiji je, tapi dan boleh dapat setengah batang kalau buat kerepek. Bagi kerepek yang sebanyak ni, Cik Mun hanya buat dengan menggunakan lebih kurang 10 biji pisang saja. Yang selebihnya Cik Mun bagi makan arnab dan sedekahkan pada jiran tetangga...

Gambar 3 : Goreng sampai garing betul-betul tau!

 Gambar 4 : Pisang yang dah dikupas, dibasuh dan ditoskan airnya.

Gambar 5 : Air menambah perisa...

Rasanya semua orang ahu nak baut kerepek macam mana. Tapi Cik Mun nak kongsikan juga kat blog ni sebab Cik Mun suka tengok bila tension-tensioan buat kerja. Jadi juga la pengubat stress, dan kepada yang tak suka tu tak pe... syoh! syoh! pergi main jejauh. Tak pun pergi google benda lain yang korang suka okey!


Bahan-bahannya;

Pisang tanduk 10 biji
1 sudu makan garam*
1/2 sudu makan serbuk Kunyit*
1 sudu gula*
2 sudu teh gara*
Perasa (optional)*

Bancuh semua bahan bertanda * dengan air suam 120ml hingga larut.


Cara-cara Memasaknya:

  1. Pisang tanduk dikupas kullitnya, dibasuh dan ditoskan airnya.
  2. Kuali dengan minyak didalammnya dipanasklan. Pisang disangat/dihiris ke dalam kuali terus ke dalam minyak panas. (Kalau sagat siap-siap baru nak masukkan nanti pisang melekat dan tak cantik).
  3. Masukkan bancuhan menambah perisa satu sudu makan ke dalam minyak panas.
  4. Goreng hingga rangup.
  5. Angkat dan hidangkan.
Saiz hidangan : Bangyak! banyak! Banyak orang makan! hehehe.. jangan mare...