Khamis, 11 September 2014

Resepi Puding Roti Sos Kastard Sedap

Banyak sangat roti yang dah nak expired. Asyik-asyik makan roti dengan jem je, dah jemu agaknya husband dan anak-anak ni. Cik Mun pun melaram la roti ni cuba buat puding riti kastad pulak. Bukan susah pu. 

Resepi ni Cik Mun ambil dari blog http://www.kujie2.com. Terima kasih banya-banyak atas perkongsian ilmu yang Allah bagi tu. Izinkan Cik Mun copy paste dan olah ikut selera anak tekak sendiri ye...

Kalau nak tahu versei yang Cik Mun buat, sila tengok lagi dan lagi kat bawah ni. Gambar pun ada...
 

Nampak sedap tak?

`Close up'! Sedap dan `marbeles'...

Sebelum dimasak. Kaler tak berapa nak cantik lagi...

 Selepas dimasak. Rangup di luar, lembut di dalam!

 Kuah yang dibuat. Gunakan periuk dan pemukul bercabang ni je....(tak tahu nama) senang dan cepat!


Adik Iman makan hingga menjilat jari...

Resepi Puding Roti  Sos Kastard Sedap

Mangkuk A
  • 8 keping roti
  •  2 cawan susu segar
Carikkan roti dan rendam dengan susu 30 minit.
Satu bekas untuk roti yang direndam susu dan satu lagi campuran gula, butter, telur, tepung jagung dan esen vanila.

Mangkuk B
  • 4 sudu besar gula
  • 2 sudu besar butter
  • 2 biji telur
  • 1 sudu teh tepung jagung
  • esen vanila
Pukul hingga sebati.
Campur kesemua bahan Mangkuk A dan B.  Boleh camput kismis, chip cokelat, buah-buahan seperti pisang, strawberry. (Cik Mun guna kismis je...)
Bakar selama 30 minit atau hingga masak dengan suhu 180°C
Biarkan sejuk.
Bila nak makan, hidangkan dengan sos kastard.

Puding Roti ni nipis, sebab saya guna loyang yang besar. Sos Kastard pula  memang pekat, kalau nak cair pun boleh, ikut kesukaan masing-masing.

Cara Buat Sos Kastard
  • 1 tin susu cair
  • 2 sudu besar gula
  • 2 sudu tepung kastard


Isnin, 8 September 2014

Biskut Jejari Nestum Sedap Simple

Bulan Syawal dah lama lepas. Tetapi sekarang ni (14 Zulkaedah) baru la Cik Mun nak `update' kan blog ni yang dah lama bersawang dan ditumbuhi semak samun. Tak apa lah. Nak buat macam mana, kalau tuan punya tanah (blog) ni yang dah kena penyakit M, makanya kena la tunggu sampai rajin ye...

Kuih ni Cik Mun buat sebab banyak sangat coklat yang ada kat rumah masa Ramadan lepas. (gara-gara tamak shopping coklat)  Bahan-bahan yang perlu ada pun simple. Buatnya pun simple dan senang. Cik Mun yang buatnya first time pun menjadi. Untuk bahan-bahan dan cara membuatnya, cekidaut!


Coklat masakan. kalau nak habiskan 1 bungkus roti macam kat bawahj tu, seeloknya kena ada 2 bar. 1 bar beratnya 450gm..
 
Roti sandwich . Jenama lain boleh juga tapi kena yang keras. kalau yang lembik macam gardenia tu kurang sesuai kot. (Tak pernah cuba)

 
Nestum untuk menyalutkan roti dengan coklat. Cik Mun guna lebih kurang dalam 250gm je rasanya untuk habiskan mencelup 1 buku roti...

Roti yang dah dibuang bahagian tepinya, dikerat-kerat dengan saiz yang dikehendaki dan dibakar kejap. (5-8 minit) hingga kekuningan/rangup dengan suhu 160 darjah celcius....
 
Coklat masakan yang di `double boiled' kan.
 
dan hasilnya....
Yeay! Dah siap biskut raya. Sebab sedap ini untuk famly Cik Mun je...tak angkat kat tetamu. 
(Tu yang ustaz marah tu...)


Semua bahan-bahan untuk resepi ni, takde nak Cik Mun beriya nak catat perlukan berapa banyak. Sebab Cik Mun pun main agak-agak je...